Παρασκευή 9 Μαΐου 2014

Το σαράκι της τοπικής αυτοδιοίκησης (μέρος ΙΙ)



Εγώ πιστεύω ότι οι περισσότεροι ασχολούνται με την τοπική αυτοδιοίκηση από μεράκι-σαράκι. Άλλο αν στην πορεία πολλοί διαπιστώνουν ότι δεν είναι και τόσο δύσκολο να βρεις που είναι το «βάζο με το μέλι» και να φας κάμποσα κουταλάκια.
«Καλή η εμπιστοσύνη αλλά ακόμα καλύτερος ο έλεγχος» είχε πει ο Λένιν και άσχετα απ’ το ότι δεν μου αρέσει ν’ ακούω από διάφορους να πετάν φράσεις-τσιτάτα οποτεδήποτε, μου αρέσει αυτή η φράση.
Αφού έτσι είναι η ανθρώπινη φύση, γιατί να δοκιμάζουμε τις αντοχές της;
Εγώ όμως, το επαναλαμβάνω, πιστεύω ότι τα αρχικά κίνητρα κάποιου για ν’ ασχοληθεί με την τοπική αυτοδιοίκηση δεν είναι ότι προσδοκά να «φάει λεφτά» ή εν πάση περιπτώσει να φτιαχτεί οικονομικά.
Οι περισσότεροι θέλουν να ανέβουν στα μάτια των συντοπιτών τους και να (αυτο)επιβεβαιωθούν ότι είναι ικανοί, ότι τα καταφέρνουν, ότι μπορούν να προσφέρουν, ξέρω γω τι άλλο…
Όλοι ζητάνε την (αυτο)επιβεβαίωση, υποσυνείδητα όμως, έτσι;
Ο καθένας έχει πείσει και τον εαυτό του τον ίδιο ότι το μόνο που θέλει είναι να προσφέρει.
Μου θυμίζει εκείνο που λένε ότι «Τι σημασία έχει αν πας με την πιο όμορφη γυναίκα του κόσμου αλλά δεν το ξέρει κανείς;». Χμ, εντάξει όχι πως δεν έχει και καθόλου σημασία αλλά εδώ που τα λέμε η φράση αυτή δεν πέρα για πέρα αβάσιμη και παράλογη.
Και για να επανέρθω στο θέμα, νομίζω ότι εκείνο που χρειαζόμαστε είναι περισσότερος έλεγχος.
Γιατί π.χ. να ελέγχονταν από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου τα χρηματικά εντάλματα μόνο των Δήμων με πληθυσμό πάνω από 5.000 κατοίκους; (Μιλάω βέβαια με δεδομένα προ πενταετίας, αλλά ούτως ή άλλως τώρα με τον Καλλικράτη δεν νομίζω να υπάρχει Δήμος με πληθυσμό κάτω από 5.000 κατοίκους).
Αυτές οι συμβάσεις μίσθωσης έργου τι πατέντα ήταν; Αφού οι δουλειές όσων προσλαμβάνονταν μ’ αυτές ήταν διαρκείς και μόνιμες.
Κ.λπ. κ.λπ.
Να σας πω την αλήθεια εγώ αποδίδω το μεγαλύτερο μέρος της ασυδοσίας και της παρανομίας (όπως στην περίπτωση της φοροδιαφυγής) στην ανικανότητα του Κράτους. Σε πολλά πράγματα δεν είναι ότι δεν θέλει αλλά ότι δεν μπορεί.
Εντάξει αυτή είναι η προσωπική μου άποψη. Απ’ την άλλη τι διάολο; Μερικά απλά πραγματάκια μπορούν να γίνουν αλλά δεν γίνονται.
Θα ήθελα να αναφέρω τις περιπτώσεις δύο Δημάρχων που έτυχε να γνωρίσω. Οι δύο αυτοί άνθρωποι μάλλον είχαν διαφορετικό χαρακτήρα και προσωπικότητα (λέω μάλλον γιατί τον έναν δεν τον ήξερα καλά) αλλά είναι καλά παραδείγματα του πόσο απαιτητική είναι η ενασχόληση με την τοπική αυτοδιοίκηση και άρα πόσο προετοιμασμένος θα πρέπει να είναι κάποιος να θυσιάσει ορισμένα πράγματα.
Μου λέει λοιπόν ο πρώτος: «Άσε ρε Αλατρίστε, ήμασταν νοικοκύρηδες και καταντήσαμε οι χειρότεροι. Ούτε το σπίτι μας δεν μας βλέπει πια». Ίσως να ήταν και έτσι αλλά ο εν λόγω έβαζε κάθε τετραετία υποψηφιότητα για Δήμαρχος (και μάλιστα με επιτυχία!). Τον έτρωγε το σαράκι του τίτλου.
Του δεύτερου είμαι νονός του εγγονού του. Στα βαφτίσια λοιπόν (πρέπει να ήταν Σάββατο) δεν είχε σταματήσει να χτυπάει το κινητό του.
«Δεν έχουμε νερό σε όλη τη γειτονιά» του έλεγε ο ένας «Κόπηκε ο δρόμος και δεν μπορώ να πάω στο χωράφι μου» του έλεγε ο άλλος.
Και κατά κάποιον ανεξήγητο τρόπο, που εμείς οι άλλοι δεν καταλαβαίναμε, ο γνωστός μου Δήμαρχος δεν μπορούσε να κλείσει το κινητό του ούτε μέσα στην εκκλησία.
Και τέτοιες καταστάσεις πρέπει να ήταν καθημερινές, ώσπου στο τέλος ο άνθρωπος απέκτησε ένα γερό πρόβλημα με την υγεία και αν και εν ενεργεία Δήμαρχος, ούτε που ασχολήθηκε στις επόμενες εκλογές.
Τι να πω… Αυτό που λείπει τόσο πολύ σε έναν πρωθυπουργό (Δήμαρχο εν προκειμένω), ο τελευταίος αλήτης μπορεί να το έχει: ελεύθερο χρόνο και το κεφάλι του ήσυχο…
Απ’ την άλλη, είναι αμαρτία να μην ασχολούνται με τα κοινά οι άξιοι και τελικά να κυβερνούν οι χείριστοι…
Τέλος

3 σχόλια:

  1. Αγαπημένε "Δον" είμαστε και οι δύο έμπειροι σε θέματα τοπικών αρχόντων και εξουσιαστικών μηχανισμών!!! Απο την δική μου διαδρομή έχω να παραθέσω και εγώ δύο περιπτώσεις Δημάρχων ή καλύτερα "Βλαχοδημάρχων"!!! Ο ένας είναι γνωστός μου απο την ιδιαίτερη πατρίδα μου, ο άλλος είναι απο το "κλείνον άστυ" της πρωτεύουσας!!! Ο πρώτος εκλέχτηκε αρχικά Πρόεδρος Κοινότητας σε ηλικία 26 ετών το 1986 με το χρίσμα της ΝΔ και χωρίς ιδιαίτερη μόρφωση - απόφοιτός Λυκείου - ήταν επαγγελματίας κομματάρχης - πρόεδρος της τοπικής ΟΝΝΕΔ - διένυσε μια 20ετία τοπικός άρχοντας!!! Στην συνέχεια εκλέχτηκε Βουλευτής της ΝΔ το 2007 και το 2009, χωρίς να επιδείξει τίποτα σε έργο ή δημιουργικότητα, μόνο την κομματική του ταυτότητα!!! Σήμερα μετά απο δύο αποτυχημένες προσπάθειες στίς βουλευτικές εκλογές του 2012 έχει αποσυρθεί απο τα κοινά και ζεί συνταξιούχος στα 53 του χρόνια με υψηλές απολαβές απο το ΤΥΔΚΥ και την Βουλή!!!
    Ο Δεύτερος είναι καταρτισμένος μορφωτικά - Λέκτορας στο Ε.Μ.Π. Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών - εκλέχτηκε λόγω πλημμύρας - προερχόμενος απο τον Συνασπισμό δέν θα είχε εκλογικά τύχη αν δεν συνέβαινε αυτή η καταστροφή την Πέμπτη πρίν τίς επαναληπτικές εκλογές για τον απερχόμενο Δήμαρχο που είχε το χρίσμα του ΠΑΣΟΚ - το 1994 Δήμαρχος σε ηλικία 44 ετών και συνεχίζει ακόμα και σήμερα στον Καλλικρατικό Δήμο που στίς προσεχείς εκλογές διεκδικεί με αξιώσεις τον Δήμο!!! Το έργο του και η δημιουργικότητα του δέν αμφισβητείται, όμως η συνεχης επανεκλογή του είναι απο μόνη της ένα πρόβλημα για την ανανέωση των προσώπων που διαχειρίζονται το δημόσιο χρήμα και μας εκπροσωπούν στα κέντρα λήψη των αποφάσεων!!!
    Άποψη μου είναι ότι το ίδιο πρόσωπο σε μία θέση ισχύος επι τόσα χρόνια, μοιραία θα δημιουργήσει κατεστημένο και περιβάλλον που θα τον υποκαθιστούν στο παρασκήνιο!!! Μία απο τίς παθογένειες της πολιτικής μας ζωής και μία προβληματική για την δημιουργία φαινομένων κατάχρησης εξουσία και διασπάθισης του δημοσίου χρήματος είναι το ίδιο πρόσωπο στην ίδια θέση περισσότερες απο δύο θητείες, σε οποιοδήποτε αιρετό αξίωμα!!! Τα κόμματα που θέλουν να δικαιώσουν την αποστολή τους και να αλλάξουν την χώρα, πρέπει να προτείνουν θέσπιση θητείας για κάθε αξίωμα απο το ίδιο πρόσωπο, στην Αναθεώρηση του Συντάγματος στην επόμενη Βουλή!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Φραντζεσκάκη, θα σταθώ σ’ αυτό το τελευταίο που έγραψες:
      Αυτή τη φορά θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου. Και εγώ είμαι 100% υπέρ του να θεσπιστεί θητεία, όχι μόνο των δημάρχων αλλά γενικά στην πολιτική, π.χ. βουλευτές.
      Η συνεχείς επανεκλογές και η για χρόνια ενασχόληση με τα κοινά κάνει το λειτούργημα επάγγελμα και άλλους τους κουράζει ενώ άλλους τους αποθρασύνει.

      Διαγραφή
  2. Έγραψα για κάθε αξίωμα απο το ίδιο πρόσωπο θέσπιση θητείας, σε οποιαδήποτε αιρετό αξίωμα!!! Επίσης αναπροσαρμογή των αμοιβών τους ή αποζημιώσεων τους στα 2.000€ έως 1.500€ καθαρά!!! Τις απόψεις μου αυτές τίς εχω αναρτήσει στο blog ως πρόταση μου για την Αναθεώρηση του Συντάγματος πρίν τις εκλογές του Μαίου 2012 και τίς έχω στείλει στα νεοσύστατα Κοινωνική Συμφωνία και Ανεξάρτητοι Έλληνες αλλά χωρίς απάντηση!!! Μοιραία τότε ξαναψήφισα το ΠΑΣΟΚ του Ε.Βενιζέλου ή Τούρκογλου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή